Baza wiedzy

Co to jest SEO?

SEO jest to optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych – czyli procesy zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych.

Co to oznacza w praktyce? Być może zastanawialiście się, co wpływa na to, że po wpisaniu w wyszukiwarce Google hasła “robot sprzątający”, czy “czapka wełniana” – tutaj przykładów może być milion – widzicie najpierw reklamy, a dopiero niżej wyniki organiczne (i nie są to reklamy płatne). To właśnie zadaniem SEO są działania, które mają prowadzić do tego, że dana firma znajdzie się wyżej w wyszukiwarce w wynikach organicznych, a idąc dalej – jest większe prawdopodobieństwo, że użytkownik kliknie w link danej firmy.

Na jakich czynnikach opiera się SEO ?

Są dwa podstawowe czynniki:

– czynniki onsajtowe – związane z tym co się dzieje bezpośrednio na stronie;
– czynniki offsajtowe – związane z tym, co dzieje się poza stroną, np. linki zewnętrzne.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Głównym zadaniem wyszukiwarki jest dostarczenie jak najbardziej trafnych odpowiedzi użytkownikom (wszystkim osobom, prowadzącym wyszukiwanie). Podczas korzystania z niej wprowadzamy zapytania, czyli słowa związane z tematem, który nas interesuje. Jej mechanizmy dostarczają nam w efekcie listę z najtrafniejszymi wynikami. Zatem wyszukiwarka tworzy swój ranking – bazę wszystkich stron, które znajdują się w internecie, potem odpowiednio je kataloguje, aby następnie dawać odpowiednie wyniki na zapytania użytkowników.

W jaki sposób wyszukiwarka tworzy ranking?

Pojawia się pytanie, w jaki sposób wyszukiwarka tworzy ranking i wskazuje, że jedna strona jest lepsza od drugiej? Odpowiedź jest dość prosta – tu wchodzą w grę polecania, a polecamy w internecie za pomocą linków. Jeśli na przykład ktoś pisze artykuł o fundacjach non-profit na swojego bloga i wie, że na jakieś innej stronie ktoś ciekawie uzupełnił dane to jest duża szansa, że wstawi link do swojego artykułu, żeby nie pisać o czymś, co już ktoś opisał szerzej. To jest sygnał dla wyszukiwarki, że dana strona ma ciekawą treść skoro ktoś inny linkuje do niego w celu rozwinięcia tematu. Tak w dużym uproszczeniu działają polecenia, czyli linki. Te linki mają największą punktację w kontekście wpływu na ranking w wyszukiwarce.

Dlaczego Google sprawdza linki?

Google jest bardzo uważny, jeśli chodzi o manipulację linkami. Jeżeli jest taka sytuacja, że ktoś poleca cały czas jedną i tą samą stronę to dla Google może być kilka powodów. Po pierwsze może to oznaczać, że jakaś witryna ma bardzo wartościowy content, którym chcemy się podzielić. Inną opcją jest to, że tworzymy jakiś katalog, czy chcemy się podzielić jakimiś informacjami i udostępniamy linki do innych stron. Trzecią opcją jest po prostu zarobek na linkach.

Zakup linków jest to najbardziej popularny system zdobywania linków. Zgłaszamy się do właściciela strony i mówimy, że chcemy umieścić swój link na jego stronie z pytaniem, ile to będzie kosztowało. Następnie właściciel strony wycenia takie działanie. Co dzieje się w oczach wyszukiwarki? Dochodzi do manipulacji wynikami wyszukań, ponieważ nikt nie polecił strony, dlatego że jest dobra i należy ją polecać, tylko dlatego, że za to ktoś zapłacił. Google z tym walczy – czyli ze wszystkimi linkami, które są opłacone (np. w formie artykułów sponsorowanych). Wyjątek stanowią tutaj działania z organizacjami społecznymi, które Google wspiera.

Dlaczego Wasza organizacja może bez obaw korzystać z umieszczania linków FaniSEO?

JJest tylko jeden wyjątek od praktyki płatnych linków, na który Google pozwala – czyli finansowanie linków na stronach organizacji non-profit. Wynika to z tego, że Google zdaje sobie sprawę, że organizacje non-profit muszą się z czegoś utrzymywać, a ich misja jest szlachetna i ambitna. Google traktuje więc finansowanie linków, jako wsparcie organizacji. Jest to więc świetna możliwość zebrania dodatkowych pieniędzy dla organizacji.

Jak Wasza strona radzi sobie w wyszukiwarce Google?

Warto wiedzieć, co sprawdzić w pierwszej kolejności, a jest do tego wiele darmowych narzędzi. Za ich pomocą możemy określić, co wyszukiwarka Google myśli o Waszej stronie. Jednym z takich narzędzi jest komenda site.

Co to jest komenda site?

Jest to komenda, dzięki której można sprawdzić w wyszukiwarce Google zindeksowaną liczbę podstron dowolnej witryny oraz zobaczyć jak wyświetla się ona w wyszukiwarce.

Poprawna składnia wygląda następująco: „site:adres URL witryny”. Wpisujemy to w wyszukiwarkę, np. site:https://fanimani.pl/ Następnie wyszukujmy to hasło. Dzięki komendzie site widzimy wszystkie adresy url strony, jakie wyszukiwarka zaindeksowała. Pokaże się to, co tak naprawdę widzi wyszukiwarka. Google też pokazuje jakie podstrony w danej domenie są najważniejsze dla niego.  Co ciekawe, jeżeli jesteście przekonani, że Wasza strona ma np. tylko 5 podstron, a po wpisaniu komendy site pojawia się ich kilkaset to oznacza, że system generuje mnóstwo zbędnych indeksów, które warto usunąć. W tym przypadku warto zgłosić się do specjalisty.

Z kolei jeśli Wasza strona główna wyświetla się jako pierwsza po wpisaniu komendy to bardzo dobrze,  bo mamcie pewność, że Google zauważa, że Wasza strona główna jest stroną główną.

Czy warto przystosować stronę dla osób niepełnosprawnych, niedowidzących?

Weźmy przykład osób niewidomych, które często czytają strony internetowe za pomocą specjalnych czytników stron. Elementem który wpływa na to, żeby strona była widoczna dla osób niedowidzących lub niewidomych jest właśnie tekst. Robota wyszukiwarki też należy tak traktować, jakby miał czytać sam tekst, bo robot nie czyta obrazków.

O co chodzi z alternatywną treścią zdjęć?

Dodając tekst alternatywny do zdjęć, pomagasz wyszukiwarkom zrozumieć, co znajduje się na zdjęciach i grafikach, które masz na stronie. W języku specjalistycznym nazywa się to atrybut alt. Zawartość tego „alta” wyświetli się, gdy z jakiegoś powodu nie będzie możliwości wyświetlenia zdjęcia. Dlatego tak ważne jest, żeby podpisać odpowiednio grafiki – co konkretnie przedstawiają zdjęcia, czy grafiki. Opisy alternatywne obrazów mogą zawierać również słowa kluczowe. W każdym CMS-ie, na przykład WordPressie jest miejsce, gdzie taki opis zdjęcia można wpisać. W WordPressie nazywa się to tekst alternatywny.

Prędkość wczytywania strony – dlaczego jest tak ważna?

Prędkość wczytywania strony jest niezwykle ważnym elementem – użytkownikom bardzo często zależy na czasie, chcą coś szybko znaleźć. Zatem aspekt braku cierpliwości użytkowników jest podstawowym argumentem wymuszającym optymalizowanie stron pod kątem szybkości wczytywania. Google udostępnił darmowe narzędzie PageSpeed Insights, dzięki któremu sprawdzimy czas ładowania strony na komputerach i urządzeniach mobilnych. Można to sprawdzić wchodząc na stronę https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ W tym narzędziu można poznać też konkretny problem, który należy poprawić, aby zwiększyć prędkość wczytywania strony.
Organizacje, które mają stronę postawioną na WordPressie – dla nich dobrym rozwiązaniem, aby poprawić ten element jest zainstalowanie darmowej wtyczki (np. WP Super Cache), która przyspieszy stronę. Są bardzo proste w obsłudze, wystarczy kliknąć „optymalizuj”.

Jak można zmierzyć wskaźnik CLS i co oznacza w kontekście Waszej strony?

Zapewne każdemu zdarzyło się, że podczas czytania tekstu na stronie nagle został przesunięty w dół? Takie przesunięcia układu strony mogą rozpraszać użytkowników, ale także powodować błędne kliknięcia w inne elementy generujące dodatkowe działania – otwarcie reklamy na stronie, czy uruchomienie wideo. Do takich sytuacji przygotowano właśnie narzędzie analityczne CLS – Cumulative Layout Shift (CLS)

Czym są dane strukturalne na stronie?

Dane strukturalne są to specjalne znaczniki umieszczane na stronach internetowych służące do opisania ich zawartości w formie zrozumiałej dla wyszukiwarek. Dzięki umieszczeniu danych strukturalnych roboty internetowe dowiadują się, jaki dokładnie rodzaj treści znajduje się w określonych częściach strony. Z pewnością jest to kolejny element, który warto sprawdzić na Waszej stronie. Tutaj wchodzimy w bardziej zaawansowany proces zarządzania stroną, ale jeśli ktoś choć trochę zna się na tworzeniu stron (HTML) to sobie poradzi.

Dlaczego warto zwrócić uwagę na dane strukturalne?

Google robi ukłon w stronę organizacji non-profit i dał im własny zestaw danych strukturalnych, tych których możecie użyć, aby jasno wskazać przeglądarce, że tak – jesteśmy tą „dobrą” stroną internetu. Dla organizacji Google przygotował specjalne dane strukturalne, które też wpływają na ranking w wyszukiwaniach. One niekoniecznie pojawią się w wynikach wyszukiwania, ale dadzą Google informację, czym zajmuje się Wasza organizacja. Taką strukturę możecie zobaczyć na przykład na stronie schema.org/NGO – tu macie pełną informację, jaką możecie przekazać wyszukiwarce na temat Waszej organizacji. Tych elementów jest naprawdę dużo. Na tej stronie na samym dole jest nawet przykład, jak zimplementować to na Waszej stronie. Warto też poszukać wtyczek do CMSa, które będą dotyczyły właśnie danych strukturalnych.

Widoczność strony – jak wpływa na wartość strony dla potencjalnego reklamodawcy

Kolejny element, który należy sprawdzić i nad nim pracować, ponieważ ma bardzo duży wpływ na monetyzację. Widoczność strony może to być liczba fraz kluczowych, pod którymi daną stronę można znaleźć w wynikach wyszukiwania w pierwszej trójce, dziesiątce, pięćdziesiątce lub setce. Widoczność witryny możemy badać na wiele sposobów. Są narzędzia płatne (np. Senuto). Jeśli jesteście poza TOP10 w wyszukiwarce to prawdopodobnie nikt nigdy do Was nie dotrze. Najbardziej pożądana pozycja to TOP3. Z kolei jeśli czegoś nie ma nawet w top50 to nie ma sensu nawet podejmować prób, żeby podwyższyć ten wynik.

Google Search Console jak go używać?

Google Search Console to bezpłatna usługa Google, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy. Link do strony: https://search.google.com/search-console/about . Można się tu za darmo zarejestrować, zweryfikować naszą stronę i wtedy Google zacznie zbierać dokładne dane o Waszej witrynie. W tym narzędziu można sprawdzić np. skuteczność strony i słowa kluczowe po których ludzie wchodzą na Waszą stronę.

Profil linków – co to jest?

Kolejny element, który wpływa na zbieranie funduszy strony i musi być sprawdzony. Profil linków to komplet odnośników prowadzących do naszej witryny internetowej. Dlaczego jest taki ważny? Strony pozycjonowane są na zasadzie poleceń, a jeśli daną stronę będą polecały inne strony to tym lepiej. Ważne jest, abyście do swoich stron organizacji pozyskiwali jak najwięcej linków, które będą do Was prowadziły. Pozyskiwać te linki można na bardzo wiele sposobów.

Współczynnik DR – czyli jaki ranking ma domena?

Domain Rating (DR) sprawdza ilość i jakość zewnętrznych linków zwrotnych do strony. Krótko mówiąc – liczba domen, które polecają Waszą stronę. Zawsze proście inne organizacje, czy firmy z którymi współpracujecie, aby umieszczali na swojej stronie link do strony Waszej organizacji (w artykule, aktualności itp). W akcjach zbiórkowych typu siepomaga.pl, zrzutka.pl czy charytatywnych aukcjach allegro też warto zostawić link do swojej strony.

Jak zobaczyć, które strony do Was linkują?

Google Search Console dostarcza pewnych informacji w tym aspekcie w raporcie “Linki”. Można tam podejrzeć, które podstrony witryny są najmocniej podlinkowane w ramach obecnej struktury serwisu. Jeśli na tej liście nie widzicie adresów, na których najbardziej Wam zależy w kontekście wysokich pozycji oraz docierania do nich użytkowników to warto się przyjrzeć architekturze strony. Trzeba jednak liczyć się z tym, że dane z tego darmowego narzędzia mogą być mocno orientacyjne w porównaniu do płatnych narzędzi jak Ahrefs czy Majestic.

Czy social media wpływają na ranking w wyszukiwarce?

Aktywności na portalach społecznościowych nie są brane pod uwagę jako bezpośredni czynnik rankingowy. Zatem o ile sam fakt posiadania profilu na portalu społecznościowym nie spowoduje jeszcze, że strona Waszej organizacji zyska na rankingu Google, to regularne publikowanie na nim treści oraz interakcja z użytkownikami znacznie może ułatwić proces budowania zaufania do marki. Warto też spojrzeć na to pod innym kątem – gdy podzielicie się w social mediach ciekawym materiałem ze swojej strony, istnieje spora szansa, że użytkownicy zaczną go między sobą przekazywać, linkować i trafi on do zewnętrznych źródeł. To z kolei ma już szansę realnie wesprzeć działania SEO.

Czy linki wychodzące szkodzą pozycji strony?

Nie, cały algorytm wyszukiwarki opiera się na polecaniu stron przez inne strony. Problemem może być umiejscowienie i intencja z jaką linkujemy. Szczegółowe badania pokazują, że linki wychodzące nie mają negatywnego wpływu na pozycjonowanie strony:

https://www.rebootonline.com/blog/long-term-outgoing-link-experiment/

Czy oznaczać linki wychodzące jako nofollow?

Kiedyś tak, dziś nie jest to konieczne. Problemem jest forma w jakiej taki link zostaje umieszczony. W poprzednich latach linki często oznaczano jako nofollow w celu poinformowania robotów wyszukiwarki, że nie chcemy przekazać mocy do linkowanej strony. Główny przedstawiciel Google ds. SEO John Mueller (https://twitter.com/johnmu)  zdziwił się  takim podejściem i sam uznał, że oznaczanie wszystkich linków jako nofollow może nawet zaszkodzić domenie, ponieważ jest to bardzo nienaturalne:

https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-no-benefit-to-marking-all-outbound-links-as-nofollow/s